6. Kwaliteitsbeheersing

Hoeveel gaat er verloren aan slechte kwaliteit?
Kunnen slechte producten de klant bereiken?
Hoe wordt er nu gecontroleerd? 100%, steekproeven?
Wat doe je met foutkansen?
Worden afgekeurde producten herbewerkt? Wat doet dit in de organisatie?

Kwaliteitsproblemen
Er valt heel veel te doen aan kwaliteitsproblemen. Als eerste moeten de problemen vastgesteld worden door metingen te verrichten. Kwaliteit meten kan met behulp van SPC (statistic proces control) en geeft achteraf een beeld van de kwaliteit. Kwaliteit meten werkt het beste direct op het moment dat er geproduceerd wordt Poka Joke, Andon. Oorzaken zijn dan sneller te achterhalen en te analyseren. De volgende stap is foutenkansen reduceren, hiervoor zijn technieken als Six Sigma.

Total Quality Management (TQM)
In feite gaat het om het beheersbaar maken van de processen en het terugdringen van foutkansen. Daar waar foutkansen niet uitgesloten kunnen worden moeten extra controles worden ingebouwd.
Het opbouwen van een structuur in uw organisatie waarbij de kwaliteit optimaal geborgd kan worden en waar continue verbetering op dit gebied middels de DMAIC cirkel zal leiden tot Total Quality Management (TQM)

In deze module worden uw medewerkers van een kwaliteit verbeterteam én de medewerkers op de werkvloer getraind en gecoacht om continue de kwaliteit op een hoger peil te brengen totdat het predicaat perfect van toepassing is.


Procisco ondersteunt en begeleid ook naar ISO 9001-2015 en 14001 certificeringen. Geen papieren tijger maar een praktische en heldere structuur van uw primaire en ondersteunende processen. Gericht op een betrouwbare kwaliteit en het continue verbeteren. Bel 06-29317710 voor informatie.

meer weten?