Samen werken aan innovatie


Ondernemers in het MKB en innoveren blijft een weerbarstige relatie. Ze willen wel maar kunnen niet of kunnen wel maar willen niet.


Veel bedrijven zien de noodzaak van vernieuwing en ontwikkeling zeker in maar hebben niet de slagkracht infinanciën en deskundig personeel om dat te realiseren. Maar er zijn ook bedrijven en organisaties in de non-profit sector en overheden die wel de potentie hebben te innoveren maar ze zien er de noodzaak niet echt van in. En dat in een land dat zich wil profileren als een innovatief kennisland. Een land dat groot geworden is door innovatie op talloze gebieden als inpoldering, waterhuishouding, transport over land, ter zee en in de lucht, enzovoorts. En daar hebben vele bedrijven, groot en klein, en organisaties in de private en (semi-)publieke sector decennialang intensief aan bijgedragen.

Het lijkt dus overbodig om een pleidooi voor innovatie te houden, want we doen het al eeuwen. Maar, er zijn nog altijd wel belemmeringen, zeker voor het MKB en kleinere organisaties in de publieke sfeer om mee te doen. Financiën om te investeren in innovatie is vaak beperkt beschikbaar en het aanboren van (Europese) subsidies en het krijgen van leningen bij banken is voor hun heel lastig. De begeleiding bij het aanvragen van subsidies door KvK’s en Syntense is afgebouwd en banken durven nauwelijks risico te nemen bij het verstrekken van leningen. De crisis van de afgelopen jaren zit overheden en banken nog duidelijk in de benen.

Tijdens het symposium ‘Na de troonrede’ op Prinsjesdag bij de Universiteit van Tilburg hielden diverse sprekers pleidooien om uit deze impasses te komen. Jan Hommen, oud CEO bij ING en KPMG en nu president-commissaris bij de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij, stelde dat samenwerking tussen grote en kleine bedrijven noodzakelijk is. Grotere bedrijven hebben slagkracht, ook in kapitaal, kleinere bedrijven hebben de potentie om snel te reageren op actuele kansen en behoeften in de markt. Hans de Jong, CEO van Philips Benelux noemde hierbij voorbeelden van innovatieve producten en diensten in onder meer de gezondheidszorg. Philips kan niet zonder innovatieve kleinere bedrijven en zij niet zonder een grote onderneming.

Er zijn ook volop kansen voor het MKB die zonder een grote partner zich innovatief verder willen ontwikkelen. Mits je je markt goed kent, de bedrijfsprocessen geoptimaliseerd hebt en de financiën op orde hebt.

Doe het allemaal niet alleen, maar zoek contact met collega-bedrijven in de verschillende netwerken die er zijn. En maak gebruik van ondersteuning in begeleiding en advies.
Wat houdt u nu nog tegen om samen te werken aan innovatie?

Gerard-Jan Brummer

Gerard-Jan Brummer

 Gerard-Jan Brummer
Bestuurskundig adviseur en innovatie coach 

"Gerard-Jan koppelt een hoge mate van deskundigheid aan de bereidheid en kwaliteit om vraagstukken op een frisse en creatieve manier te benaderen" 

Persoonlijk kennismaken?

Laat hieronder uw gegevens achter en wij nemen geheel vrijblijvend contact met u op;

Uw naam:
Telefoonnummer:
Uw e-mail:
Uw opmerking:
 

Abonneer op onze nieuwsbrief

Voer hier uw mailadres in: